Regulamin pracowni
Pracownia Zastosowań Informatyki w Fizyce przeznaczona jest dla studentów fizyki celem odbywania w niej planowych zajeć dydaktycznych, jak również ich pracy samodzielnej. Użytkownikiem pracowni może być każdy student fizyki (kierunku doświadczalnego), a w uzasadnionych przypadkach inne osoby - pracownicy i studenci.
Użytkownik ma prawo do:
korzystania z zasobów komputerów w granicach określonych przez administratorów;
prywatności danych przechowywanych w systemach komputerowych włączonych do sieci.
Użytkownikowi nie może:
uszkadzać lub narażać na uszkodzenia sprzęt komputerowy;
wykorzystywać sprzęt lub oprogramowanie do celów komercyjnych bez zgody Dyrektora Instytutu;
naruszać prywatności cudzych zasobów;
narażać innych użytkowników i ich zasoby na potencjalne szkody (np. poprzez udostepnianie czyjegoś hasła innym, udostepnianie innym niebezpiecznych programów bez ostrzeżenia etc.);
utrudniać pracę innym użytkownikom i administratorom;
dezinformować innych użytkowników i administratorów.
Użytkownik ma obowiązek:
podporządkowywać się zaleceniom administratorów i pracowników prowadzących zajęcia dydaktyczne;
dbać o bezpieczeństwo swojego konta (użytkownik odpowiada za szkody poczynione przy użyciu jego konta);
opuszczając pracownię całkowicie wylogować się ze wszystkich terminali;
nieznajomość treści regulaminów nie zwalnia od ich przestrzegania.
W szczególności użytkownikowi nie wolno:
dokonywać jakichkolwiek zmian technicznych w zestawach komputerów. W szczególności zabrania sie wymiany wyposażenia między stanowiskami. Nie wolno także wnosić własnego sprzętu elektronicznego oraz narzedzi służących do naprawy lub też manipulowania przy sprzęcie;
wyłączać lub resetować komputerów;
używać identyfikatorów innych użytkowników;
korzystać z komputerów, zasobów i informacji, do których właściciel lub administratorzy nie przydzielili mu dostępu;
instalować lub uruchamiać oprogramowania, które mogłoby przeszkadzać innym użytkownikom (w szczególności pisać lub wprowadzać programy wirusowe, nawet jeśli nie bedą one nigdy uruchamiane);
wykorzystywać sprzętu do wykonywania prac, które nie sąz wiązane z programem studiów i nie są zlecane przez pracowników dydaktycznych (np. uruchamiania gier);
w sprawach wyjątkowych (potrzeba naruszenia, któregoś z ww. punktów) należy zgłaszać się do administratorów;
jeśli istnieje uzasadniona potrzeba administrator może na prośbę użytkownika okresowo udostępnić mu kilka specjalnych identyfikatorów;
użytkownik może użyć konta innego użytkownika wyłącznie w jego obecności, za jego zgodą i na jego odpowiedzialność;
jeśli istnieje uzasadniona potrzeba administrator może na prośbę użytkownika (grupy użytkowników) zmieniać jego uprawnienia w systemie;
jeśli przypadkiem znaleziono lukę w systemie praw dostępu lub systemie bezpieczenstwa, to jej natychmiastowe zgłoszenie nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji
za złamanie postanowień regulaminu przewidziane są konsekwencje do uniemożliwienia korzystania z sieci lub skreślenia z listy studentów włącznie;
administrator ma prawo zablokować konto osobie łamiącej regulamin
użytkownik ma prawo do korzystania z zasobów komputerów w granicach określonych przez administratorów;
użytkownik może pracować samodzielnie w obecności administratora lub innej upoważnionej osoby nadzorującej pracownię, w czasie gdy nie odbywają się w niej zajęcia dydaktyczne;
informacja o czasie przeznaczonym do pracy samodzielnej jest udostepniona użytkownikom;
administratorzy maja obowiązek informowania użytkowników o możliwościach wykorzystania systemów i ewentualnych problemach związanych z ich eksploatacją;
użytkownicy mają prawo do prywatności danych przechowywanych w systemach komputerowych włączonych do sieci;
administratorzy są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy korespondencji w odniesieniu do informacji uzyskanych dzięki dostępowi do danych użytkownika;
administratorzy nie ponoszą odpowiedzialności za szkody i nadużycia powstałe z winy użytkowników.
w pracowni nie powinno przebywać więcej osób niż jest stanowisk komputerowych;
dbanie o ochronę swoich zasobów poprzez stosowanie haseł, czestą ich zmianę i ograniczenie dostepu do swoich zasobów;
wylogowywanie użytkowników, którzy zapomnieli tego uczynić;
zgłaszanie nieprawidłowości w działaniu komputerów lub programów administratorom (bezpośrednio lub poprzez pocztę elektroniczną);
ciche rozmowy podczas zajeć przy komputerach.
Kierownik PZIF
dr Szymon Klein